Menu
karawany

Karawany pogrzebowe kiedyś i dziś

Karawany są pojazdami, które służą do przewożenie trumien lub też urn. Obsługują one ceremonie pogrzebowe różnych obrządków religijnych. Dziś mają najczęściej postać eleganckich limuzyn, w dopasowanym do okoliczności czarnym kolorze. Jeszcze sto lat temu, ich wygląd bardzo odbiegał od tego, co ujrzeć można współcześnie. Jak zatem rozwijał się wygląd karawanu na przestrzeni lat?

Wozy konne – pierwsze karawany

Początki karawanów są związane bezpośrednio z wozami konnymi. Powozy wyścielano sianem i to właśnie na nim układano ciało nieboszczyka. Wraz z upływem czasu, dostrzegano zasadność dekorowania takich właśnie pojazdów. Same dekoracje były różnorodne, powszechne były między innymi kwiaty. Uznano również, że do celów funeralnych przeznaczone powinny być tylko i wyłącznie karawany, utrzymane w czarnym kolorze. Zaczęto zatem rezygnować z innego rodzaju powozów, zazwyczaj w naturalnym kolorze drewna, na rzecz tych pomalowanych na czarno.

Wygląd wozu konnego był uzależniony również od tego, do jakiej klasy społecznej przynależał nieboszczyk. Jeśli był prostym chłopem, wówczas wóz był zazwyczaj ciągnięty przez jednego konia i posiadał skromne dekoracje. Osoby zamożne mogły natomiast pozwolić sobie na znacznie więcej. Wozy były bogato zdobione, ciągnęło je kilka koni i czasem nawet same zwierzęta, były w jakiś sposób upiększane. Przyozdabiano im najczęściej głowy, ale również i same sylwetki.

Z czasem zaczęto jeszcze bardziej wyróżniać wozy, które przewoziły zwłoki jakichś ważnych osobistości. Posiadały one w swoim wyposażeniu przykładowo baldachimy. Wykorzystywano także różnego rodzaju ornamenty typowo sakralne, czasem również figury aniołów.

Wiek XX przyniósł za sobą natomiast pewne zmiany. Nie wyparł początkowo typowych karawanów ciągniętych przez konie, ale dał szansę zamożnym na zorganizowanie ceremonii pogrzebowej w zupełnie inny sposób. Powstały bowiem karawany elektryczne i już w 1901 roku w Polsce odbył się pierwszy pogrzeb z jego wykorzystaniem. Następnie zaczęły być one napędzane przy pomocy silników spalinowych. Czasem wyposażone były w elektryczne oświetlenie oraz wiele innych udogodnień. Trzeba przyznać, że wszystko to łączyło się bezpośrednio z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego. Choć z pewnym opóźnieniem, wszystkie te rozwiązania z czasem zaczęto stosować również w karawanach. Stawały się one zatem coraz bardziej nowoczesne, ale również i coraz bardziej podobne do samochodów. Oczywiście w owych czasach na tego typu pochówek, mogli pozwolić sobie mimo wszystko ludzie zamożniejsi. Biedniejsi chłopi często wciąż korzystali ze starych, dobrze znanych sobie powozów konnych.

Karawany okresu PRL – u

W okresie PRL-u stopień zaawansowania karawanów, poszedł jeszcze bardziej do przodu. Do przewozu trumien i urn, zaczęto bowiem wykorzystywać po prostu standardowe samochody. Fiat czy też Żuk, były jednymi z popularniejszych w tym zakresie. Oczywiście jako auta przystosowane przede wszystkim do jazdy osobowej, nie były idealnym środkiem transportu dla dużych trumien. Niekiedy ktoś decydował się na wynajmowanie autobusu, popularny wówczas był Autosan. W ten sposób nieco bardziej komfortowo przewoziło się nie tylko samą trumnę, ale bardzo często również i żałobników.

Ludzie w tym zakresie byli jednak coraz bardziej wymagający, a przemysł funeralny musiał spełniać oczekiwania swoich klientów. Rozpoczęto zatem sprowadzanie aut z zachodu, między innymi takich marek jak Opel lub Ford.

Rok 1978 stał się natomiast przełomowy. Inspirując się Oplem Astra Bella, powstał Polonez Bella. Był to pierwszy samochód pogrzebowy, stworzony na polski rynek. Posiadał on wszystko to, czego w tamtym czasie mogli oczekiwać klienci. Kierowca był oddzielony przegrodą gazoszczelną od miejsca, w którym usytuowana była trumna. Miał on również wentylację. Był bardzo nowoczesnym pojazdem pogrzebowym na tamte czasy.

Jak dziś wyglądają karawany?

Obecnie karawany służą tylko i wyłącznie do przewożenia zmarłych, co dawniej nie było żadną zasadą. Przewożono wozami i samochodami także towary, a jedynie okazyjnie trumny i urny. Dziś natomiast jest to podyktowane szacunkiem do zmarłych oraz tym, że trzeba spełniać wysokie normy sanitarne w związku z kontaktem ze zmarłymi. Są one również dużo nowocześniejsze, wykorzystuje się w nich zaawansowane rozwiązania technologiczne.

Obecnie marka Mercedes zawładnęła tak naprawdę rynkiem karawanów. Aż 80% ich procent, należy właśnie do niej. Oczywiście inne marki również pokusiły się o wypuszczenie swoich własnych modeli.

Jedna odpowiedź do “Karawany pogrzebowe kiedyś i dziś”

  1. Edi pisze:

    Zdjęcie jak z horroru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij